معا لنكون أحسن ناس
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

معا لنكون أحسن ناس

البوابةالتسجيلأحدث الصوردخولالرئيسية

لغز عايز شويه تفكير... من علي الناصيه عم عبده بيبيعه

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
sendrilla
الإدارة
الإدارة
sendrilla

لغز عايز شويه تفكير... من علي الناصيه عم عبده بيبيعه Empty
مُساهمةموضوع: لغز عايز شويه تفكير... من علي الناصيه عم عبده بيبيعه   لغز عايز شويه تفكير... من علي الناصيه عم عبده بيبيعه Icon_minitimeالأربعاء 22 أغسطس 2007 - 7:21

1- كان هناك ثلاثة أشخاص أرادوا أن يشتروا كتابا ...فذهبوا الى المكتبة وسألوا عن الكتاب ...فأحضر لهم العامل الكتاب وكان سعره 30 جنيها فدفع كل واحد منهم 10 جنيهات وأخذوا الكتاب ...بعد قليل جاء مالك المكتبه ....ولما عرف بالموضوع ...قال له (للعامل ) إن الكتاب ب 25 جنيها فقط ...فخذ هذه ال 5 جنيهات وأرجعها لهم ...فذهب العامل ..وهو في الطريق أخذ جنيهان ووضعهما في جيبه (سفلقه يعني) وأعطى كل واحد منهم جنيها ....هكذا كل واحد منهم دفع 10 وأخذ 1 ...إذا كل واحد منهم دفع 9 جنيهات ...................9+9+9=27+2 (إلي الواد حطهم في جيبه ) = 29 جنيها ...........................................أين الجنيه الباقي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

حلوا بقي والفايز له عندي هديييييييييييييييييييه ...........
GuiTar Freak

GuiTar Freak

مُساهمةموضوع: رد: لغز عايز شويه تفكير... من علي الناصيه عم عبده بيبيعه   لغز عايز شويه تفكير... من علي الناصيه عم عبده بيبيعه Icon_minitimeالأربعاء 22 أغسطس 2007 - 11:20

بصي بقى ... اذا كان سعر الكتاب الأصلي ب 25 جنيه ... وكل واحد دفع 9 كده ... يعني 9+9+9 = 27 تمام ؟؟ يعني هما دفعوا اكتر من تمن الكتاب الأصلي 00 ليه بقى ؟ لان الواد سفلق 2 جنيه ... يعني حضرتك نطرح 2 جنيه من ال 27 مش نجمعهم ;) ...... 27-2 = 25 جنيه تمن الكتاب الاصلي ....... !! صح كده ولا ايه
sendrilla
الإدارة
الإدارة
sendrilla

مُساهمةموضوع: رد: لغز عايز شويه تفكير... من علي الناصيه عم عبده بيبيعه   لغز عايز شويه تفكير... من علي الناصيه عم عبده بيبيعه Icon_minitimeالأربعاء 22 أغسطس 2007 - 17:30

هاااااااااااا هو مفيش حد تاني عايز يفكر

يلا عايزين تحدي

هقولك اذا كان صح ولا غلط بس نلاقي تفاعل

يلا ورونا التفكير
كلمات

كلمات

مُساهمةموضوع: رد: لغز عايز شويه تفكير... من علي الناصيه عم عبده بيبيعه   لغز عايز شويه تفكير... من علي الناصيه عم عبده بيبيعه Icon_minitimeالخميس 30 أغسطس 2007 - 15:04

تؤتؤتؤتؤتؤتؤتؤتؤتؤتؤتؤ
غلط يا روميو
هو المفروض ان كل واحد دفع 10 جنيه
يعني المجموع 30 جنيه
والكتاب ب 25 جنيه
يبقى في خمسة جنيه
رجع لكل واحد 1 جنيه
واتنين مع الولد
يبقى الخمسة جنيه
25 + 5 = 30
GuiTar Freak

GuiTar Freak

مُساهمةموضوع: رد: لغز عايز شويه تفكير... من علي الناصيه عم عبده بيبيعه   لغز عايز شويه تفكير... من علي الناصيه عم عبده بيبيعه Icon_minitimeالجمعة 7 سبتمبر 2007 - 16:09

على اساس انك جبتي التايه يعني يا كلمات ؟ انتي كده قولتي نفس الكلام اللي سندريلا قالته .... وعلى العموم انا شيلت الرياضه 3 مرات في الكليه .. يعني ليس عليا حرج ... ومستنين نعرف الاجابه الصح

لغز عايز شويه تفكير... من علي الناصيه عم عبده بيبيعه
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» شويه بوتات يا بناويت عجبب
» عايز تشوف بيتك بالقمر الصناعي